Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van alle nieuws en updates rond de master geneeskunde in België.

Ik ga akkoord met het privacybeleid.
17.12.2021

Als (toekomstig) masterstudent geneeskunde is het niet altijd evident om het standaard studietraject te volgen. Een job, een functiebeperking, een topsportcarrière of de coronacrisis, het zijn allemaal elementen die het je niet makkelijk maken. Gelukkig is er studiebegeleiding, jouw redder in nood. Studietrajectbegeleidster Ine De Smet vertelt je over veel gestelde vragen en uitzonderlijke trajecten.

Waarvoor kunnen studenten bij jullie terecht?

Ine: “Ons team in Jette bestaat uit drie studietrajectbegeleiders, twee studentenpsychologen en twee studiebegeleiders. Bij de studietrajectbegeleiders kunnen studenten terecht voor vragen rond hun individueel studietraject, leerkrediet, studievoortgang en vrijstellingen. Alle studenten van de faculteit geneeskunde mogen bij ons aankloppen, maar ook niet-VUB-studenten zijn welkom met hun vragen over de opleiding.”

Welke vragen komen vaak voorbij?

“Verschillende studenten hebben moeilijkheden waardoor ze niet het standaardtraject kunnen volgen. Bijvoorbeeld: topsporters, studenten met sociale problemen, met een functiebeperking of werkstudenten. We vragen ons dan af: hoe kan het traject dragelijker worden voor die student? Vaak wordt het traject gespreid over zeven of acht jaar, waardoor er meer tijd is om alle theorie- en praktijkvakken te doorlopen.

Vanuit de master krijgen we vooral vragen over stages. Die starten al in het tweede semester van de eerste master en de combinatie met de theorievakken en examenperiodes is niet te onderschatten. Het is bijna een voltijdse job, waarin je zelf je verlofperiodes bepaalt. Daarin kunnen velen wel wat begeleiding gebruiken. Tijdens de stage kan je bovendien ziek worden, en dan zoeken we samen naar een oplossing om de stage in te halen.

Ook over specialisaties komen vragen onze richting uit, want dat is een heel specifieke procedure. Daar kunnen we niet altijd een antwoord op geven en dan verwijzen we de studenten door naar de collega’s hier in het ziekenhuis.”

Je geneeskundestudie met een gezin of halftijdse job combineren, dat is uitzonderlijk. Maar het bewijst wel dat succesverhalen bestaan als het echt je droom is om arts te worden.
Ine De Smet

Heb je een voorbeeld of anekdote over een student die je geholpen hebt?

“Die vraag krijg ik wel vaker. Eens was er een student die al deeltijds als verpleger aan de slag was in UZ Brussel, maar hij wilde graag arts worden. De studies om arts te worden zijn al zwaar, dus de combinatie met zijn job was extra moeilijk. Met een aangepast studietraject en heel veel doorzettingsvermogen is het hem uiteindelijk gelukt. Hetzelfde is gebeurd met een ingenieur die haar leven lang al droomde om arts te worden. Voor haar zou het een hele uitdaging zijn, ook financieel, want ook zij werkte en had een gezin. Met een loopbaanonderbreking en een aangepast studietraject is ze er wel in geslaagd om het diploma te behalen. Die twee voorbeelden zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar het bewijst wel dat succesverhalen bestaan als het echt je droom is om arts te worden.”

Welke moeilijkheden ervaar je bij studenten in de overstap van bachelor naar master?

“Het eerste semester van de eerste master is meteen pittig. Daarin komt meteen alle belangrijke theorie aan bod, zodat studenten de essentie meehebben om in het tweede semester op stage te vertrekken. Het is geen grote shock ten opzichte van de bachelorjaren, want de manier van lesgeven blijft wel dezelfde. Die theorievakken in het begin zijn veel, maar het is wel de moeite om te blijven doorzetten omdat je daarna aan de stage kan beginnen.”

Hoe verloopt het traject voor zij-instromers?

“Het eerste wat we doen wanneer studenten van een andere universiteit komen, is hun curriculum opvragen. Zo kunnen we zien welke vakken ze al gehad hebben en welke ze nog moeten volgen, of welke vrijstellingen mogelijk zijn. Als je een bachelordiploma van een andere onderwijsinstelling hebt, wordt dat sowieso erkend bij ons en mag je meteen in de master starten. Daarbij maken we wel het onderscheid tussen bachelorvakken en mastervakken. Zo kan je geen vrijstellingen vragen omdat je vakken die bij ons in de master komen al gehad hebt in je bachelor. Omgekeerd vragen wij ook niet om bachelorvakken in te halen die jij niet volgde in je vorige opleiding. Wel kan het voordelig zijn om in zelfstudie de vakken semiologie en farmacologie even te bekijken.

Mastervakken van andere universiteiten worden wel vergeleken met onze mastervakken. Als de opleidingsonderdelen met elkaar overeenkomen, is een vrijstelling wél mogelijk. Waar je nooit een vrijstelling voor kan krijgen, zijn stages.”

Tijdens de coronacrisis zijn de helpende handen van onze studenten heel welkom in de ziekenhuizen en huisartsenwachtposten. Op die manier is het voor sommigen zelfs een verrijking geweest.
Ine De Smet

(En de onvermijdelijke vraag) Welke impact heeft de coronacrisis op de studenten?

“Dat valt best mee. Het digitaal onderwijs verloopt goed en de meeste stages konden doorgaan. In het begin waren er veel vragen over vaccinaties: zouden stagiairs gevaccineerd worden of niet? Daarnaast zijn er persoonlijke drama’s: wanneer studenten in quarantaine moesten tijdens de examens of tijdens stages, moesten we daar wel een mouw aan passen. Nog een ander punt was dat sommige stageplaatsen niet meer beschikbaar waren, omdat begeleiders van niet-dringende operaties moesten bijspringen in de dringende zorg. Hier en daar waren er dus wel struikelblokken, maar het heeft ook kansen geboden. We zien dat de helpende handen van onze studenten heel welkom zijn in de ziekenhuizen. Veel studenten hebben zich ook vrijwillig ingezet in huisartsenwachtposten. Op die manier is het voor sommigen zelfs een verrijking geweest.”

Wat is er uniek aan studiebegeleiding aan de VUB?

“Als studiebegeleiders merken we dat veel studenten van andere universiteiten komen omdat er aan de VUB zo veel praktijk is, je zelf kan kiezen waar je stage loopt en omdat de groepen kleiner zijn. Dat zien wij ook als een voordeel. Wat ik doe als studietrajectbegeleider zou bijvoorbeeld niet mogelijk zijn bij groepen van 500 studenten. Maar dankzij die kleine groepen, kunnen we onze studenten uitgebreid begeleiden en goed opvolgen.”

Waar kunnen studenten jullie vinden?

“Onze plek is in de bibliotheek en onze deur staat altijd open. Je kan een afspraak maken, maar kom gerust ook gewoon binnen. Als het te druk is, dan zeggen we het wel. Je kan mij ook altijd contacteren via de contactpagina van deze website, dan komt jouw berichtje rechtstreeks in mijn mailbox terecht!”

Contacteer Ine hier!